Simning

Vi har många duktiga simmare i klubben inom triathlon, swimrun, open water och traditionell simidrott. Har ni frågor eller fundering, tveka inte att fråga på Facebook där vi är många som kan svara, hjälpa till eller puffa er i rätt riktning!

Simträning bassäng

Som medlem har du tillgång till simtider i bassäng året runt, inomhus i 25 m bassäng under vinterhalvåret och utomhus i 50 m bassäng under sommaren. Bassängsimning sker på Väggabadet och du hittar alltid aktuellt bassängschema med tider på Startsidan.

OBS inträde till Väggabadet sker via passagesystem och kräver en "tag" som hämtas ut i kassan på Väggabadet. För att kunna hämta ut en tag (mot deposition) krävs att du kan styrka ditt medlemsskap i Triathlon (eller Swimrun) för det aktuella verksamhetsåret. Det görs via Medlemskortet som hittas på första sidan, direkt efter inloggning här på hemsidan.

Simregler bassäng

På vissa tider (främst morgontider) gäller det att minst 2 personer simmar samtidigt av säkerhetsskäl, då badvakt inte alltid bemannar anläggningen. Vid oklarheter kolla med andra medlemmar på Facebook eller stäm av med Väggabadets personal för att undvika att vi bryter mot dessa regler.

Generellt råder sunt förnuft! Prata med varandra och personalen om det är oklarheter kring banor, placering av linor m.m. Utöver ovan önskar vi att följande regler följs:

• Simhastighet styrs av de som redan simmar, annars generellt snabbare hastighet ju högre nummer på banan.
  • Vilande görs på höger sida då vändning sker på vänster.
  • Starta ej precis när någon kommer för vändning.
  • Vill man simma om, dra i foten och personen släpper förbi vid nästa vändning. Skall inte behövas om man valt rätt hastighet på banan.

Simträning open water

När vädret tillåter tränar vi så klart helst utomhus! Mycket simträning sker i Långasjön (badplats södra) där vi under säsong har bojar utplacerade i en bana som mäter 750 m resp 350 m. Långasjön är med sitt stilla vatten och bra temperatur tillgänglig under stora delar av sommaren.

Open water-simning på "riktigt" blir det först i havet och i närheten finns många bra sträckning som lämpas sig för simning.

All open water-simning planeras/utförs i dagsläget av individuella medlemmar eller grupper av medlemmar. För att komma i kontakt med andra simmare eller få tips på bra ställen, fråga oss på Facebook!

Simregler open water

Respektera vattnet! Temperatur och strömmar kan vara förrädiska... Av säkerhetsskäl rekommenderar vi att man alltid simmar minst 2 personer tillsammans i öppet vatten. Använd gärna hjälpmedel som t.ex. SafeSwimmer.